Statistiken för psykisk ohälsa bland unga kvinnor ökar hela tiden, men det är fortfarande något som är skamligt att prata om. KICKS har därför startat sitt eget märka S.H.A.R.E tillsammans med organisationerna MIND och Tjejzonen, där man vill bidra dag till att öka öppenheten kring psykisk ohälsa. I Sverige är över 20% av unga kvinnor drabbade av psykisk ohälsa i någon form. Alla känner vi någon som drabbas på ett eller annat sätt. – För oss är det viktigt att vårt engagemang bottnar i något som många av våra medarbetare och kunder kan relatera till, och där vi tror att vi kan göra skillnad. Därför kändes det naturligt för oss att starta S.H.A.R.E, säger Malin Stavlind, KICKS hållbarhetschef i ett pressmeddelande. Vid varje såld produkt av märket S.H.A.R.E får MIND och Tjejzonen en krona. Förutom att bidra finansiellt till MIND och Tjejzonen kommer KICKS bland annat att använda sina kommunikationskanaler för att prata om psykisk hälsa och hur man kan jobba förebyggande. – Vi behöver hjälpas åt att prata om det som döljer sig under ytan. Det är inte farligt att må dåligt men det kan vara farligt att inte prata om det. Alla kan vi drabbas av psykisk ohälsa och det är välkommet att Kicks lyfter ämnet så att många unga kvinnor ser det, säger Helena Mehra, kommunikationsansvarig MIND, även hon i ett pressmeddelande. Ett väldigt bra och viktigt initiativ, enligt mig! Läs hela pressmeddelandet här
No Comments